Kilka lat temu, ciesząc się dniem spędzonym na nartach w Aspen Highlands z grupą przyjaciółek, narciarz wpadł na mnie z góry, znikąd. Był to profesjonalny narciarz jeżdżący z wyjątkowo dużą prędkością, a ja czułem się szczęśliwy, że udało mi się uciec z samą kontuzją nogi. Nie mogłem jednak przyłożyć wagi do nogi, więc udałem się na miejscowy pogotowie ratunkowe.

Po kilku godzinach pracy różnych lekarzy i pielęgniarek wykonujących skany w celu zdiagnozowania problemu, w pokoju pojawił się nowy lekarz, którego nigdy nie spotkałem. Pierwsze słowa z jego ust brzmiały: "Masz radialną łzę w swojej menisku przyśrodkowym". Nie miałem pojęcia, o czym on mówi. Mówił dalej słowami bardziej odpowiednimi dla rówieśnika medycznego niż pacjenta.

Wcale nie interesowała mnie medyczna mowa. Byłam nową mamą, chcącą wrócić do mojej rodziny. Chciałam wiedzieć, jak długo i w jakim stopniu ta kontuzja wpłynie na nas i jak aktywna będę mogła być w domu, opiekując się naszym synem.

Nie uzyskałem odpowiedzi na żadne z tych pytań. Zamiast tego, mój lekarz zostawił mnie przytłoczoną, zagubioną i sfrustrowaną.

Użycie żargonu branżowego jest łatwe do zrobienia
Niezależnie od tego, czy jesteś lekarzem, marketingowcem, SEO, czy innym specjalistą, doświadczenie to uświadomiło mi, że używanie żargonu branżowego jest łatwe do zrobienia. I uświadomiłam sobie, że sama jestem podatna - cały czas mówię do klientów słowami, które sprawiają, że czują się wyobcowani i zdezorientowani.

Słowa i wyrażenia, które wiele dla nas znaczą jako profesjonalistów SEO, niewiele lub nic nie znaczą dla naszych klientów.


Kiedy używamy tych zwrotów w rozmowach i zakładamy, że komunikujemy się efektywnie, możemy pozostawić naszych potencjalnych klientów przytłoczonych, zagubionych i sfrustrowanych.

Lata temu, czując się w ten sposób zmotywowanym biznesem do zatrudniania konsultantów i agencji SEO. W procesie sprzedaży rzucany był ogromny żargon branżowy, pozostawiając perspektywę na zatrudnienie profesjonalisty, ponieważ SEO było zbyt trudne do zrozumienia.

Nie było mowy o tym, aby prospekt czuł się pewnie w podejściu typu "zrób to sam" do znalezienia go przez wyszukiwarki; nie było innej możliwości poza podpisaniem się w linii kropkowanej. Z podpisem w ręku, konsultant SEO mógł rozpocząć pracę z zakulisową magią i dostarczyć efektownych rezultatów.

Dzisiaj - i w ciągu ostatnich pięciu lat - to podejście już nie działa.

Współpraca jest podstawą SEO
Dziś osiągamy wyniki, budując wiedzę, autorytet i zaufanie w sieci. Jasne, że istnieją techniczne zadania SEO do wykonania (i nie możemy zapomnieć o podstawowych elementach akcji, takich jak wybieranie numerów w tagach tytułowych i meta-opisach). Ale długoterminowy, znaczący wzrost wynika z wpływu na E-A-T w biznesie. I do tego potrzebna jest współpraca.

Jako profesjonalista SEO często myślę o sobie jako o przewodniku spływu po wodach wyszukiwarki. Schodziłem już wcześniej w dół tej rzeki i już wiem, czego mogę się spodziewać po następnym zakręcie. Jestem odpowiedzialny za kierowanie zespołem; nasz wspólny sukces (lub porażka) ostatecznie zależy od mojego terminowego, odpowiedniego kierownictwa.


Ale nie chodzi tylko o mnie. Zespół (lub klient) jest tak samo zaangażowany w nasz sukces. Dzielimy tę samą tratwę i zdecydowaliśmy się przepłynąć tę samą rzekę. Oni mają swoje wiosła w wodzie i są aktywnie zaangażowani w naszą podróż, chętni do współpracy. Wspólna praca - współpraca - oznacza sukces dla nas wszystkich.

Komunikacja jest kluczem do współpracy
Skuteczna komunikacja ma kluczowe znaczenie dla środowiska współpracy; komunikacja opiera się na języku. Jeśli przewodnik raftingowy powie "lewa burta wiosła do przodu", jego zespół prawdopodobnie będzie patrzył na niego z dezorientacją. Jeśli powie "lewa burta wiosłuj do przodu", jego zespół zrozumie jego język i podejmie właściwe działania.

Jednym ze sposobów na poprawę komunikacji z potencjalnymi i klientami jest usunięcie z naszego słownictwa żargonu branżowego. W ciągu ostatnich kilku lat rzuciłem sobie wyzwanie, aby używać więcej codziennych słów w komunikacji z klientami. W rezultacie zamykamy więcej firm i mamy bardziej zadowolonych klientów, widząc lepsze wyniki. To jest wygrana, wygrana, wygrana.

Oto kilka praktycznych przykładów na to, jak komunikować się (a tym samym lepiej współpracować) z klientami SEO:

XML Sitemap // CV Twojej strony internetowej 
Zamiast mówić klientowi, że na jego stronie internetowej "brakuje mapy sytuacyjnej XML", wyjaśniam, że plik ten jest jak CV strony. Nie pojawiłbyś się na rozmowie kwalifikacyjnej bez życiorysu, który wymienia twoje aktywa w łatwo przyswajalnym formacie. CV szybko podsumowuje Twoją "zawartość" lub strukturę Twoich odpowiednich ról i doświadczeń - tak jak mapa strony internetowej podsumowuje zawartość i strukturę strony internetowej.

Budowanie powiązań // Relacje 
Kiedy klient słyszy, że mówisz o budowaniu linków, natychmiast przypomina sobie, jak się czuje, kiedy otrzymuje spam w postaci wiadomości e-mail z prośbą o przysługę w postaci wymiany linków. Mogą obawiać się, że ta taktyka jest zbyt agresywna lub krótkowzroczna i narusza warunki korzystania z usług Google. Rozważ opisanie "budowania linków" jako budowania sieci profesjonalnych relacji biznesowych, które wyszukiwarki internetowe szybko i łatwo rozumieją. Umieszczanie drogowskazów, które wyszukiwarki mogą odczytać.

Pokazany skrawek // Powyżej #1
Klienci są często nadmiernie skoncentrowani na swoich rankingach. Jeśli rozmawiasz z nimi o tym, że "uzyskujesz wyróżniający się wynik snippet", ten język sprawi, że będą zagubieni, a tym samym niezaangażowani w inicjatywę. Zamiast tego, skoncentruj się na tym, czego chcą: zająć pierwsze miejsce w rankingu dla wybranego przez siebie słowa kluczowego. Jeśli pracujesz z klientem nad nowym kawałkiem kompletnej treści (aby pomóc w przeniesieniu go na szczyt wyników wyszukiwania, dzieląc się z nim swoją wiedzą), możesz umieścić klienta na pokładzie, mówiąc mu, że celem jest być "powyżej #1". 

SEO // Zostanie odkrytym
Być może najważniejszym terminem ze wszystkich jest "SEO". Wszyscy zakładamy, że nasze perspektywy i klienci rozumieją, co oznacza SEO i dlaczego jest ono ważne. Ale częściej sam akronim może prowadzić do nieporozumień. Spróbuj zastąpić słowo "getting found in Google" za każdym razem, gdy będziesz kuszony, aby powiedzieć "SEO", a Twój klient będzie związany z wartością, a nie zdezorientowany przez słownictwo.

Usuwanie żargonu branżowego było najbardziej wpływowym z naszych zmian w komunikacji z klientami. Zalecamy również (i praktykujemy) wysyłanie miesięcznych raportów, aktywne poszukiwanie informacji zwrotnych i ustalanie jasnych oczekiwań. Przeczytaj więcej wskazówek dotyczących komunikacji z klientem na blogu Moz i w Pathfinder SEO.

Jakich wyrażeń i słów używasz w komunikacji z klientami?
Stwórzmy wspólne, wolne od żargonu słownictwo, aby poprawić sposób, w jaki rozmawiamy z naszymi klientami. Przestańmy pozostawiać naszych klientów przytłoczonych, zagubionych lub sfrustrowanych SEO. Przecież współpraca jest podstawą SEO. A żeby współpracować, musimy tworzyć - i spotykać się na wspólnym gruncie.

 

Komentarze (0)

Zostaw komentarz