Dla każdego, kto pracuje w SEO, jest dość oczywiste, że jest to branża zdominowana przez mężczyzn. Chociaż istnieją potężne kobiety SEO w tej dziedzinie (jak na przykład Sarah Bird, prezes Moz), jeśli spojrzeć na konferencyjny lineup prelegentów lub zapoznać się z artykułami na blogach związanych z wyszukiwaniem, widać, że ci, którzy identyfikują się jako kobiety są nieliczni i daleko od siebie. Ostatnio na liście 140 najbardziej wpływowych SEO znalazło się 104 mężczyzn i tylko 36 kobiet.
Więc jak duża jest różnica między płciami? I jak przekłada się ona na rzeczy materialne, takie jak płaca i tytuły zawodowe? Aby się tego dowiedzieć, wykorzystaliśmy dane z naszego badania State of SEO 2020, które obejmowało 652 oferty SEO w 51 krajach. Oto kilka z tych rzeczy, których się nauczyliśmy.
Mężczyźni przewyższają liczbę kobiet o więcej niż 2 do 1 w SEO
Spośród 652 SEO, które uczestniczyły w badaniu, 191 zidentyfikowało jako kobiety (29,3%), a 446 jako mężczyzn (68,4%). Dodatkowo, jeden z nich zidentyfikowany jako niebinarny i 14 wolało nie powiedzieć. Dane zostały zebrane na formularzu SurveyMonkey. Dotarliśmy do własnej bazy danych, zakupiliśmy listy SEO na całym świecie i wypromowaliśmy badanie na kanałach społecznościowych dla respondentów. Nie oferowaliśmy żadnego wynagrodzenia ani nagrody za uczestnictwo. Osoby nie-binarne, osoby, które zdecydowały się nie identyfikować płci wybierając "wolały nie mówić", oraz SEO z kontynentu afrykańskiego były niedoreprezentowane głównie ze względu na samą bazę danych o zasięgu. Wreszcie, respondenci wybierający płeć nie-binarną i "woleli nie mówić" nie byli obliczani w procentach mężczyzn/kobiet.
Dobrowolne badanie nie jest próbą naukową, ale tymi procentami zazębiają się wcześniejsze badania Moz, w których stwierdzono, że osoby zidentyfikowane jako kobiety stanowiły 22,7% SEO w 2012 r., 28,2% w 2013 r. i 30,1% w 2015 r. We wszystkich czterech badaniach mężczyźni przewyższali liczbę kobiet o więcej niż 2 do 1.
Co ważne, nowe wyniki sugerują, że w ciągu ostatnich pięciu lat różnica ta nie zmniejszyła się.
Nie było to zaskoczeniem dla wielu kobiet identyfikujących SEO, które uczestniczyły w badaniu.
"Zacząłem w branży SEO około 10 lat temu. W porównaniu z tym, widzę więcej kobiet na konferencjach, na platformach internetowych i w codziennej pracy z klientami", powiedział jeden z nich. Dodała jednak, że w ciągu ostatnich 5 lat nie widziała większego postępu. "To tak, jakbyśmy utknęli. Podejrzewam, że przynajmniej częściowo jest to kwestia widoczności: Mężczyźni są tam od zawsze, budując swoją reputację i doświadczenie. Trudno za tym nadążyć, gdybyś miał późny start."
Przeprowadziliśmy wywiady z kilkunastoma kobietami identyfikującymi SEO, z których większość prosiła, aby nie podawać ich nazwisk. Chociaż kilka z nich miało po drodze wspierających szefów, klientów, współpracowników i mentorów, wiele z nich podzieliło się doświadczeniami związanymi z tym, że byli przekazywani do awansów, musieli walczyć o to, by zostać wysłuchanymi na spotkaniach, a w niektórych przypadkach otrzymywali niższe wynagrodzenie niż mężczyźni za tę samą pracę.
"Myślę, że można podsumować branżę SEO, patrząc na panele prelegentów wszystkich głównych konferencji. Nie ma żadnej równości. Jesteś białym mężczyzną i 50+? Musisz być ekspertem! Jesteś kobietą, 40 lat, która robi to od 2004 roku? Oh, kochanie, usiądź. Mamy już eksperta, powiedziała jedna kobieta. Powiedziała, że spędziła 13 lat w firmie zajmującej się tworzeniem stron internetowych, będąc "stale pomijaną", zanim przeniosła się do agencji marketingu cyfrowego, gdzie jest szanowana i ceniona.
Różnica między płciami jest największa w Ameryce Łacińskiej
W ciągu ostatnich dwóch dekad nastąpił rozkwit globalnego korzystania z internetu, a obecnie w sieci korzysta z niego ponad 59% światowej populacji. Chociaż penetracja internetu jest najwyższa w Europie i Ameryce Północnej, ponad trzy czwarte światowych użytkowników mieszka gdzie indziej. Te rosnące rynki są obsługiwane przez silne społeczności profesjonalistów SEO na każdym kontynencie.
Nasze badania dotarły do SEO w 51 krajach, które podzieliliśmy na 11 dużych regionów. Udział w badaniu był najwyższy w Stanach Zjednoczonych, gdzie przeprowadzono 269 SEO, ale badaliśmy również 113 SEO w Europie Zachodniej, 85 w Wielkiej Brytanii, 43 w regionie Europa Wschodnia/Balkany, 39 w Australii i Nowej Zelandii, 30 w Azji, 21 w Kanadzie, 18 w Skandynawii, 16 na Bliskim Wschodzie, 12 w Ameryce Środkowej i Południowej oraz 6 w Afryce.
Stwierdziliśmy, że różnica w traktowaniu płci jest najbardziej widoczna w Ameryce Łacińskiej (83,3% zidentyfikowanych jako mężczyźni do 16,7% zidentyfikowanych jako kobiety) oraz Australii/Nowej Zelandii (82,1% zidentyfikowanych jako mężczyźni do 17,9% zidentyfikowanych jako kobiety).
Rozbieżność między płciami jest najmniej znacząca w Afryce (choć przy rzeczywiście bardzo małej liczebności próby ze względu na niewielką liczbę afrykańskich SEO w naszej bazie danych) i w Kanadzie (52,6% zidentyfikowanych jako mężczyźni do 47,4% zidentyfikowanych jako kobiety). Pod rządami premiera Justina Trudeau, samozwańczego feministy, który powołał zrównoważony pod względem płci gabinet, Kanada uczyniła równość płci priorytetem, ale postępy w tym zakresie były czasami nierówne.
Jeśli chodzi o zróżnicowanie płci w SEO, w USA, Azji i Wielkiej Brytanii, wszystkie te kraje podążają za Europą, Skandynawią i Bliskim Wschodem.
Kobiety identyfikujące SEO są bardziej skłonne do samozatrudnienia i specjalizują się w treści.
Ogólnie rzecz biorąc, trzy najczęściej spotykane środowiska zawodowe dla SEO to praca w charakterze wewnętrznego eksperta w jednej firmie, praca w środowisku agencyjnym lub niezależna praca w charakterze konsultanta lub freelancera. Każda ścieżka ma swoje wady i zalety. Znaleźliśmy kilka interesujących różnic między kobietami i mężczyznami w miejscu pracy w SEO.
Identyfikacja mężczyzn i identyfikacja kobiet w operacjach SEO jest równie prawdopodobna, ponieważ około 40% obu płci pracuje w ramach jednego przedsiębiorstwa. Obydwie płcie zgłosiły, że są zadowolone z warunków pracy i poziomu wsparcia, jakie otrzymały na swoich stanowiskach.
Wśród osób uprawiających swój zawód na zewnątrz, mężczyźni są nieco bardziej skłonni do pracy w agencjach niż kobiety (49,7% vs. 42,5%).
Największa luka była wśród freelancerów. Kobiety identyfikujące się jako SEO są prawie dwukrotnie bardziej skłonne do bycia wykonawcami lub freelancerami niż te, które identyfikują się jako mężczyźni (17,7% vs. 10,6%). Niejasne jest jednak, czy identyfikujące się kobiety SEO wychodzą same, ponieważ nie czują, że mogą dostać uczciwy shake pracując dla innych, czy też pociąga je swoboda i elastyczność pracy freelancerki.
W ostatnich latach freelancing w pełnym wymiarze godzin stale rozwijał się w całym krajobrazie gospodarczym. Ma on również tendencję do przyciągania większej liczby kobiet niż mężczyzn. Częścią apelu może być elastyczność w zakresie opieki nad dziećmi, ale kontrola nad dochodami była również czynnikiem wpływającym na niektóre z badanych przez nas SEO.
"Myślę, że wiele kobiet decyduje się na pracę jako freelancerki, ponieważ chcą dostać to, na co zasługują, szczerze mówiąc", powiedziała jedna 25-letnia kobieta SEO w East Anglia, w Wielkiej Brytanii.
Jednak inna kobieta, która pracuje jako wewnętrzna SEO, powiedziała: "Kiedy zaczęłam zajmować się marketingiem, większość oferowanych mi miejsc pracy to były role wykonawców, a nie było jasne, jak stać się pełnoetatową. To nie było z wyboru, to było to, co było dla mnie dostępne."
Wiele kobiet identyfikujących się z SEO twierdzi, że trudno im było znaleźć zatrudnienie lub awansować, nawet przy rekordowych osiągnięciach.
"Widziałem głośne, nie nagrane, nieoficjalne zatrudnianie mężczyzn. To jest kompletnie pogarszające. W mojej starej firmie ominęło mnie dwóch mężczyzn, którzy mieli połowę wiedzy na stanowiska kierownicze. Każdy z nich wyjechał w ciągu kilku miesięcy do innej firmy, aby zdobyć kolejny tytuł", powiedziała 41-letnia kobieta SEO w Minnesocie. Później zmieniła firmy i znalazła o wiele bardziej przyjazne środowisko".
Poza ścieżkami kariery zawodowej, w obszarach branży, w których najczęściej specjalizują się Mężczyźni i kobiety w identyfikacji SEO, istnieją godne uwagi różnice. Większość SEO uważa się za generalistów, ale wśród tych, którzy specjalizują się w tej dziedzinie, kobiety są dwa razy bardziej skłonne do bycia ekspertami od treści (17,6% do 7,7%).
Z drugiej strony prawdopodobieństwo, że samce identyfikujące SEO będą prawie dwukrotnie większe niż eksperci techniczni (21,5 % do 12,6 %). Niejasne jest, czy jest to wynik wyboru, czy też wynika to z różnicy płci w zawodach STEM, czy też osoby identyfikujące się jako kobiety nie czują się mile widziane w technicznych SEO.
Wśród badanych przez nas SEO identyfikujących kobiety, kilka z nich stwierdziło, że stereotypy dotyczące płci odgrywają pewną rolę, począwszy od zabawek, w których mali chłopcy i dziewczęta dostają to, do czego każda płeć jest zachęcana, by robić karierę.
"To podobne do tego, dlaczego kobiety nie są często zatrudniane na stanowiskach inżynierskich. Role techniczne są historycznie związane ze szkoleniem programistów, a kobiety są bardziej skłonne do przejścia od strony marketingowej niż programowej", powiedziała jedna z badanych.
Kilka kobiet powiedziało również, że techniczne SEO, w szczególności, jest "boys clubem".
"Uczestniczę w forach internetowych dla ogólnego Tech SEO i Kobiet w Tech SEO, a wibracje są dużo inne", powiedziała jedna kobieta. "Zdominowane przez mężczyzn fora generalne są konkurencyjne. Grupy kobiece są bardziej pomocne, ale znów staramy się przyciągnąć i zachęcić kobiety w tej dziedzinie".
Inny tech SEO, który pracował w agencji i w domu przed wyjściem na własną rękę jako wykonawca, powiedział, że kultura może być zastraszająca: "Uważam, że mężczyźni szybciej wskakują i atakują ludzi o wiedzy technicznej niż kobiety."
Kobiety na ogół pobierają za swoje usługi niższe opłaty niż mężczyźni
Aby dowiedzieć się więcej o dolarach i centach SEO, poprosiliśmy agencję i zleceniodawców SEO, którzy uczestniczyli w naszym badaniu o ich modele cenowe. W sumie, 261 SEO było skłonnych podzielić się tym, jak cenią swoje usługi i ile kosztują.
Trzy najczęstsze modele wyceny to: miesięczne zatrzymanie, wycena za projekt oraz stawki godzinowe. Chociaż wśród SEO identyfikujących mężczyzn i identyfikujących kobiety istniał szeroki zakres stawek, mediany były konsekwentnie niższe w przypadku tych, którzy identyfikowali się jako kobiety.
Wśród agencji i umów SEO, mężczyźni są bardziej skłonni wycenić swoje usługi z miesięcznym zatrzymaniem (59,1% mężczyzn vs. 39,4% kobiet). Kobiety są bardziej skłonne do pobierania opłat za każdy projekt (31,8% kobiet wobec 18,2% mężczyzn). Około jedna czwarta obu grup stosuje ceny godzinowe.
Ale zanim porozmawiamy o cenach...
Zanim przejdziemy do szczegółów dotyczących tego, ile zarabiają Mężczyźni i Kobiety identyfikujące SEO, należy zauważyć, że nie pytaliśmy o to, kto właściwie ustala ceny. W zależności od wielkości agencji, SEO, które tam pracują, mogą mieć bardzo małą kontrolę nad strukturą cenową.
Stawki agencji mogą być standardowe lub mogą się różnić w zależności od tego, kto wykonuje pracę. Można założyć, że freelancerzy wybierają swoje własne stawki, chociaż mogą reagować na sygnały o tym, co rynek będzie znosić i co klienci są skłonni zapłacić.
Niektóre badania sugerują, że różne czynniki psychospołeczne prowadzą do tego, że freelancerki identyfikujące kobiety pobierają opłaty niższe niż ich odpowiedniki płci męskiej. Na przykład w badaniu Hewlett-Packard zidentyfikowano lukę w pewności siebie, w której kobiety zazwyczaj nie ubiegały się o awans, jeśli nie spełniały wszystkich kwalifikacji, ale mężczyźni staraliby się o niego, gdyby spełniały 60 procent wymagań zawodowych.
Konwencjonalna mądrość głosi, że kobiety są bardziej skłonne do współpracy, a mężczyźni bardziej konkurencyjni. Niezależnie od tego, czy to prawda, czy nie, mężczyźni chętniej niż kobiety rozpoczynają negocjacje i mają tendencję do żądania wyższego wynagrodzenia.
W przyszłym badaniu na pewno zapytamy, kto ustalił ceny usług. Na razie możemy zgłaszać tylko to, co mężczyźni i kobiety identyfikujące SEO powiedzieli nam, że pobierają opłaty.
Komentarze (0)